AIS – ruch statków w okolicy

Systemem AIS zainteresowałem się w momencie gdy sam zacząłem pływać trochę dalej niż po lokalnych jeziorach:) Upraszczając mocno temat i szukając pewnych analogii można by napisać, że jest to taki profesjonalny APRS w ruchu statków, działający na częstotliwościach pasma morskiego 161.975 MHz oraz 162.025 MHz, wykorzystywany zarówno na wodach morskich jak i także coraz częsciej na śródlądziu w celu uniknięcia kolizji i rejestrowania ruchu statków. W nadajniki AIS wyposażone są obowiązkowo wszystkie statki tzw. „konwencyjne”. Inne czyli „poza konwencyjne”,w  tym także rekreacyjne, mogą mieć a nie muszą choć w praktyce coraz więcej jednostek jest w nie wyposażanych np. barki rzeczne czy jachty. Więcej na ten temat poczytać można chociażby na stronie Instytutu Nawigacji Morskiej:
http://inm.am.szczecin.pl/studenci-pisza/65-ais-automatic-identification-system

Na potrzeby własne moim pierwszym urządzeniem AIS był tylko sam wbudowany odbiornik w radiotelefonie morskim Standard Horizon GX-2100E, który używałem na jednej ze swoich łodzi. Po podłączeniu GPS do radia, na wyświetlaczu pojawiają się wszystkie inne jednostki wyposażone w nadajnik AIS będące w moim zasięgu. Obecnie pływając używam urządzenie GARMIN AIS 600 który jest nadajnikiem a także może odbierać komunikaty AIS, podłączony do radia GARMIN VHF 200i i Chartplottera, czyli takiej jakby nawigacji morskiej z funkcją echosondy. Informacje o odbieranych jednostkach pojawiają się na ekranie komputera łodzi, dzięki czemu można chociażby nawiązać bezpośrednio łączność radiową z daną jednostką poprzez cyfrowy system DSC, przechodząc potem automatycznie na kanał fonii i prowadzić dalej łączność głosową. Zaletą GARMIN AIS 600 jest to, że posiada już w standardzie wbudowany splitter, dzięki czemu nie jest konieczne instalowanie osobnej anteny do radia i AIS. Poniżej zdjęcia urządzenia, także ze strony do podłączenia anten:

CAM00363CAM00362

Z biegiem czasu zaczęła interesować mnie możliwość śledzenia statków AIS nie tylko gdy jestem na wodzie i pływam, ale także na większym obszarze i to siedząc w domu przed komputerem. Generalnie możliwe jest to dzięki amatorom-pasjonatom którzy w okolicach miejsca swojego zamieszkania mają uruchomione ciągle swoje odbiorniki AIS podłączone do anten, mogą to być albo odpowiednio dostosowane radiotelefony także radioamatorskie, wraz z odpowiednim oprogramowaniem na komputerze, czy gotowe dedykowane odbiorniki AIS do pracy na lądzie z już wbudowanym interfejsem LAN. Dzięki odpowiedniej konfiguracji odbierane dane wysyłane są na bieżąco przez internet do takich serwisów jak http://www.marinetraffic.com/ czy krótkofalarskiegoaprs.fi do którego  sam wysyłam dane ze swoich lądowych odbiorników AIS. Wiecej na temat możliwości udostępniania informacji AIS na aprs.fi znaleźć można pod linkiem http://aprs.fi/page/ais_feeding

Pierwszy odiornik AIS zainstalowany mam w Szczecinie niedaleko Mariny Pogoń. Zasięgiem obejmuje ruch statków w porcie Szczecine, a także na torze wodnym Szczecin – Świnoujście Drugi odbiornik zainstalowałem w terenowym QTH nad jeziorem Morzycko, mieści się on około 10 km od rzeki Odry odbierajac jednostki od Schwedt w dół aż mniej wiecej po Kostrzyn nad Odrą. Znajduje się prawie idealnie na wysokosci niemieckiej miejscowości Hohensaaten  po drugiej stronie Odry,w  której po przepłynięciu śluzy kanałami popłynąć możemy do Berlina, a stamtąd dalej na zachód Europy (o tym także coś będzie w wyprawach). Znajduje się więc w pobliżu bardzo ważnego szlaku komunikacyjnego dla żeglugi śródlądowej.
Obydwa odbiorniki składają sie z następujacej konfiguracji:

odbiornika NASA AIS ENGINE 3
anteny Diamond z serii „profesjonalnych” model F-32
komputera z zainstalowanym oprogramowaniem ShipPlotter

Poniżej zdjęcie prezentujące zastosowany odbiornik:

CAM00352

Ruch statków AIS w naszej okolicy można wiec sledzić wchodząc tradycyjnie na aprs.fi i przejść następnie na obszar okolic Szczecina czy niżej Cedyni. Poniżej linki pod którymi śledzić można bezpośrednio odebrane statki i statystyki. Jeden odbiornik skonfigurowany jest pod moim znakiem, drugi pod znakiem mojej żony:

http://aprs.fi/info/i/SQ1OOS

http://aprs.fi/info/i/SQ6KXW

Zapraszam wiec do śledzenia statków w naszej okolicy:)