Przeciwnicy statków na aprs.fi a krótkofalarstwo – warto poczytać

Jakiś czas temu doszły mnie słuchy o rzekomej osobie a może osobach, niezadowolonych z widocznych statków na obszarze Szczecina na mapie aprs.fi, odbieranych przez AIS. Pomijam już tutaj kwestię, że serwis ten nie stanowi własności danego kolegi X czy Y oraz że umieszczanie statków przez AIS jest po prostu przez twórcę aprs. fi przewidziane który sam zresztą do tego zachęca., więc tego typu pretensje są co najmniej „dziwne”, niezrozumiałe. Ale cóż zawsze znajdzie się jakiś choć jeden niezadowolony:) Z drugiej strony akurat w dniu dzisiejszym potwierdziły się prognozy co do dobrych warunków propagacyjnych w paśmie 2m i tak jakoś pomyślałem sobie, że jest to dobra okazja do tego aby te dwa zjawiska:) połączyć i nawet tym”niezadowolonym” pokazać, że temat AIS i odbieranych statków widocznych na aprs.fi może być dla nich, przynajmniej w jakimś zakresie także ciekawy. A tak wogóle warto pamiętać, że po zarejestrowaniu w tym serwisie można widoczne na mapie obiekty filtrować – ot jakie proste. Ale o tym wszystkim po kolei poniżej, zapraszam…

Na 145 mhz i dalej, wrze:) Serwisy z propagacją VHF z których korzystam polecić mogę następujące:

http://www.dxinfocentre.com/tropo_eur.html

http://aprs.mountainlake.k12.mn.us

A z czego dodatkowo ja jeszcze korzystam, po czym rozpoznaję że propagacja na 2m faktycznie jest dobra, w sytuacji gdy np. nie mogę, nie mam czasu akurat włączyć radia? Odpowiedź jest prosta: wystarczy że włącze komputer i zobaczę jak dużo na mapie aprs.fi odbieranych jest statków przez moje odbiorniki AIS. Przypominam, jeden pracuje w Gądnie nad jeziorem Morzycko oznaczony na mapie znakiem SQ6KXW czyli Diany, drugi w Szczecinie jako SQ1OOS-2. Normalnie zasięgiem swoim obejmują orientacyjnie obszar odpowiedno na Odrze poniżej Hohensatten pod Widuchową dla SQ6KXW oraz Szczecin po powiedzmy środek drogi wodnej do Świnoujścia na Zalewie Szczecińskim. Dla przypomnienia wspomnę że AIS działa na wycinku pasma morskiego, częstotliwościach odpowiednio VHF (161.975 MHz/kanał 87 i 162,025 MHz/kanał 88). VHF czyli tak samo jak krótkofalarskie pasmo 2m.

A w dniu dzisiejszym przykładowo przez dobiornik SQ6KXW wchodzą statki nawet… spod Szwecji. Ogólnie na obszarze Bałtyku mapy aprs.fi zrobiło się dziś gęsto:

Jak więc widać większy obszar odbioru statków poprzez AIS niż przeciętnie, jest dobrym potwierdzeniem podwyższonych warunków propagacyjnych VHF, przydatnym także dla krótkofalowców.

Jak to jednak często w życiu bywa, zawsze znajdzie się jakaś jedna- dwie osoby której coś „przeszkadza” i ma jakieś „ale”. Warto więc aby „niezadowoleni” zainteresowali się bliżej tym systemem, podobnym w pewnych założeniach do APRS. Powyższy przykład pokazuje że nawet dla krótkofalowca nie zainteresowanego zupełnie tematami wodnymi, żeglarstwa itd. system ten może być ciekawy i przydatny.
Jak już na początku wspominałem, serwis aprs.fi nie jest własnością ani Pana X , ani moją, ani Pana Y. Twórcę aprs.fi , krótkofalowca z Finlandii każdy zainteresowany przy użyciu wyszukiwarki bez problemu odnajdzie. I ten właśnie autor serwisu przewidział udostępnianie statków w swoim serwisie odbieranych poprzez AIS. Statki te umieszczane są tylko na mapie. Nie są wysyłane dalej radiowo ani przez internet przez bramki do APRS, w żaden więc sposób systemu tego nie zaśmiecają.

Dla zainteresowanych udostępnianiem statków na aprs.fi (oprócz typowych serwisów takich jak np. marinetraffic.com) podaję dla ułatwienia link pod którym znaleźć można wskazówki co do ustawień, konfiguracji oprogramowania i odbiornika pod aprs.fi:

http://pl.aprs.fi/page/ais_feeding

http://pl.aprs.fi/page/ais_sites

Warto jeszcze przypomnieć nie tylko niezadowolonym:) ale także każdemu nie wtajemniczonemu w temacie obsługi serwisu aprs.fi , że po utworzeniu konta i zalogowaniu się możemy bez problemu wyłączyć obiekty na mapie aprs.fi które nie chcemy aby były widoczne. Poniżej zamieszczam zrzuty ekranu z widokiem opcji umożliwiającej filtrowanie obiektów, jest to trzecia ikona od dołu:

Jak więc widać w prosty sposób wybrać można obiekty które mają być wyświetlane. Sam proces rejestracji na aprs.fi również jest bardzo prosty. Wystarczy podać nazwę, email i później w wiadomości na skrzynce potwierdzić utworzenie konta. Warto przeglądając serwis aprs.fi zajrzeć na obszary dalsze niż nasz kraj, czy województwo, np. na Skandynawię, Morze Północne, wybrzeże USA, Zatokę Gdańską bliżej enklawy rosyjskiej… Widać tam, że umieszczanie statków na aprs.fi staje się coraz popularniejszą z usług przewidzianych przez ten serwis. Krótkofalarstwo i żeglarstwo mają na pewno jedną wspólną cechę: dają poczucie wolności. Nie dziw więc, że wcale nie rzadko spotkać można osoby zainteresowane każdym z wymienionych przeze mnie rodzajów hobby.

Zainteresowanym tematem AISu jak i innymi które opisuje jak zwykle chętnie odpowiem na dodatkowe pytania. Zapraszam do kontaktu.